Thursday 16 October 2014

PENTINGNYA VITAMIN KETIKA HAMIL

Perlu ke makan vitamin-vitamin ini...?

Tak bahaya ke..?

Tak takut baby besar ke nanti..?sakit oiii nak teran nanti,koyak besarlah jadinya..

Ehm...ini pengalaman saya...sepanjang 9 bulan pregant..memang celup-celup je makan ubat klinik kesihatan bagi tu..

Boleh dikira berapa kali je makan..bertimbun dekat rumah..

bila nurse tanya "dah habiskan ubat?"

Ku iya kan je 😅..yang sebenarnya penuh dalam tong sampah aje..

Saya tak makan sebab takut!orang cakap,nanti baby besor...bile baby besor "koyaknya" pun besorlah...

Ngeri!!

Lagi 1 sebab malas 😅..masa tu ingtkan tak pentinglah vitamin-vitamin ini..janji badan sihat...hb okeh..baby okey udahlahkan...tak ade ilmu macam tulahkan...

Tapiii.....

Rupanya...penting vitamin masa hamil..sangat penting..

Penting untuk ibu dan baby dalam perut tu..dari dalam perut la kita perlu bagi anak kita cukup semuanya,khasiatnya nutrisinya...bukan masa dah keluar baru nak jaga semua tu..bak kata orang "melentur buluh biar dari rebung"..

Kita kena makan vitamin tu supaya anak tu cukup khasiatnya..sihat badan dia..untuk ibu pulak,tak delah ibu kerap kejang malam-malam..

Sakit belakang...darah rendah..pitam..sebab doktor bagi semua tu,untuk kebaikan ibu dengan anak..bukan sebab suka-suka...

Okey meh tengok 1 satu ye set hamil shaklee..

-B complex shaklee-

Nampak macam tak penting je b complex shaklee ni..tapi sebenarnya besar manfaat b complex ini..dalam b complex shaklee ade ASID FOLIK..

Kalau nak tahu,asid folik ini lah yang akan membantu dalam pembentukan saraf tunjanv baby kita..untuk memastikan baby kita membentuk dengan sempurna..

Pernah dengarkan baby lahir tanpa tempurung kepala itu salah satu sebab kekurangan ASID FOLIK..

Kekurangan asid folik juga boleh menyebabkan kelahiran baby pra matang...

Jadi,untuk mummy-mummy please take your folid acid 😢...

-Vita lea shaklee-

Merupakan multivitamin yang pertama di dunia..

Vitalea mengandungi 7 mineral,12 vitamin yang diekstrak daripada sayuran dan buah-buahan..

Untuk mummy yang hb "tak cantik" sangat sesuai makan vita lea ini..mummy-mummy yang mabuk  tak lalu makan...tak selera makan...sangat elok makan vita lea untuk menampung keperluan nutrisi mummy..

Vita lea juga akan memberikan tenaga kepada anda..

-vitamin c-

Akan meningkatkan sistem imun badan ibu dan baby..vitamin c akan membina sel darah merah yang sihat untuk serap zat besi yang lebih baik..vitamin c ini jugak akan membantu sel darah putih menentang bakteria dan kuman..

Pstt!vitamin c jugak akan mencantikkan kulit mummy dan baby tau..sebab vitamin c akan menghasilkan kolagen semulajadi untuk badan 😚..

-ostematrix-

Pil kalsium saya panggil..untuk yang tak minum susu..tak suka susu..sesuai na gantikan susu anda dengan pil kalsium ini..

Please mummy kalau tak suka macam mana pun minum ya..jangan jadi macam saya..sayang diri tu ye,sakit-sakit badan nanti..serius saya cakap,seksa 😢..

Saya perasan kuku adriana pun jenis senang patah..tak kuat..ini semua salah ibu die,9 bulan tak minum susu..dahlah dari sebelum kawen memang tak minum susu 😓..takut adriana tak cukup je kalsium..

Haaa,lagi 1 kesan makan pil kalsium nie..mummy yang sembelit masa pregant,makan ini..kompom..saya berani jamin...sembelit mummy hilang...lancar membuang..

Nie pengalaman sendiri hihihi...

-esp shaklee-

Ha nie memang best..esp shaklee memang torrrbaikkk..esp nie penting masa pregant ini..sebab protien ini yang akan memastikan baby kita sihat..protien ini makan sel..sel sihat..

Dapatlah sel menjalankan tugas die..dapatlah sel berfungsi dengan baik..sel yang baik akan menjadi tisu yang baik...tisu yang baik akan menghasilkan organ yang baik yang akan membentuk jantung,hati,buah pinggang dan lain-lain...

Kalau mummy nak tahu,kekurangan protien boleh menyebabkan kekurangan air ketuban,darah serta merencatkan perkembangan rahim, plasenta (uri) dan perkembangan sel-sel badan bayi sebab protein adalah komponen utama dalam pembentukan sel..
Sebab itu saya cakap penting protien ini..

-omega guard-

Hanya untuk TRIMESTER KE 2 SAHAJA baru boleh makan ye..omega 3 nie elok untuk perkembangan otak baby taw..

kajian menunjukkan kes bayi lahir kurang matang atau lahir kurang berat berlaku akibat kekurangan omega 3..kekurangan DHA ini jugak boleh menyebabkan masalah penglihatan dan saraf..

Untuk mummy-mummy nampak tak pentingnya makanan yang berkhasiat untuk mendapat keperluan nutrisi yang mencukupi..

PERINGATAN!sila dapatkan pengedar yang bertauliah untuk pastikan jadual yang diberikan betul..











No comments:

Post a Comment