Monday 20 October 2014

PENTINGNYA SOYA UNTUK BADAN

Pentingnya estrogen dalam badan..

Alhamdulillah..hari ini saya share ilmu baru yang saya dapat dari kelas ilmu atas katil saya ye..atas katil?yup atas katil dalam keluarga shaklee saya..kelas semua atas katil pegang tepon..dalam kereta pegang tepon..ilmu dapat walaupun golek-golek je..tinggal nak tak nak je..

Kalau dah pegang tepon pun malas tapi nak buat sideincome..selamat tinggal lah ye..tengok jela orang lain berjaya..awak dekat takuk tu jela...

Okey back to topic...orang selalu cakap soya tak baik untuk badan..tapi kena tengok soya jenis apa pulak individu tu ambil..sama ada soya NON GMO or GMO..beza dua soya nie...next entry saya citer pasal BEZA 2 soya ini ye..

Badan kita memang ade estrogen...setiap manusia ade,estrogen ini semulajadi..sama ada lelaki or perempuan..besar fungsi estrogen ini untuk badan..

Makin meningkat usia kita,makin berkurang estrogen dalam badan kita..

-untuk wanita yang lepas bersalin- estrogen memang menurun,ini sebab hormon penyusuan meningkat (hormon prolaktin)..kesan menurunnya estrogen ini,isteri akan hilang "selera"..badan letih je,lesu je..paling ngeri!sakit ketika bersama sebab "kekeringan" 😨😨..ngeri-ngeri...saya kome?haiii idaklah...

Saya cakap makin berusia makin menurunkan estrogen dalam badan..untuk orang berumur pulak,kesan kekurangan estrogen dalam badan boleh menyebabkan osteoporosis...ini sebab estrogen yang telah berkurangan menyebabkan kadar penyerapan kalsium dalam tulang terganggu..

Untuk individu yang stress pun boleh menyebabkan kekurangan estrogen taw!jadi jauhilah stress ye..senyum-senyum selalu..happy selalu..

🌼Otak: Estrogen bantu kawal suhu badan dan ingatan kuat so tak delah cepat na pelupa..

🌼Breast: Estrogen bantu penghasilan susu ini saya cakap hormon prolaktin..

🌼Heart and Liver: Estrogen helps to regulate the liver´s production of cholesterol, thus decreasing the build-up of plaque in the coronary arteries.

🌼Rahim: Estrogen stimulates ovum..

🌼Uterus: Estrogen stimulates the maduration of the uterus.

🌼Bone: Estrogen bantu dari segi penyerapan kalsium yang optimum..

🌼Vagina: Estrogen bantu berikan kelembapan dan elakkan "kekeringan"

Habis macam mana nak gantikan estrogen yang menurun tu?
Senang je ambil ESP SHAKLEE...sebab apa ESP SHAKLEE? sebab dalam esp ada isoflavon..

Isoflavon lah yang akan bertindak seperti estrogen..yang gantikan keje estrogen ini..tapi isoflavon ini tak naikkan estrogen pun taw!die cuba jalankan kerja macam estrogen je..

Tapi bila badan terlebih estrogen,isoflavon ini lah yang akan halang estrogen daripada mengikat ke tapak reseptor..

So tak delah timbul masalah terlebih estrogen dalam badan seseorang kalau ambil soya (esp)..

Nampak tak sebenarnya kalau kita ambil sesuatu dengan berilmu,inshallah tak mendatangkan kemudaratan..apa-apa pun ambil dalam bersederhana..tuhan ciptakan sesuatu tu,yang terbaik untuk umatnya..kita yang kekadang salah gunakan kebaikannya 😊😊...


No comments:

Post a Comment